پیام شهرداراردل

سخن شهردار
 و حولولاقوه الا بالله العلی العظیم
شهروندان فهیم و نجیب شهر اردل
سلام علیکم
اینک که در آستانه آغاز فصلی دیگر از فعالیت و تلاش برای سازندگی ورود به پنجمین دوره شروع به کار شورای اسلامی شهر اردل

ادامه پیام ...

برگزاری باشکوه همایش روز اردل

همایش روز اردل

روزی برای گذار بر تاریخ و فرهنگ و مفاخر دیاری کهن

           چند سالی است که در جای جای  کشور همایش های تحت عنوان روز شهر از طرف شهرداریها ، شوراهای اسلامی شهر و فعالان فرهنگی در راستای جلوگیری از مهجور ماندن میراث  معنوی و تاریخی و آشنایی نوجوانان و جوانان با مفاخر و جلوگیری از تهاجم و استحاله فرهنگی و با محوریت های خاص فرهنگ مناطق مختلف برگزار می گردد.  این رویکرد در سیاستگزاری های  دستگاه های فرهنگی نیز تعریف و مورد حمایت و عنایت قرار دارد و یکی از محدود کارهای کارشناسی شده در عرصه فرهنگ عمومی و نشاط آفرینی اجتماعی است - که مورد استقبال و مطالبه عموم اقشار جامعه قرار گرفته است-  با توجه به هجمه های دو سویه تهاجم فرهنگی بیگانه که فرهنگ کلان ملی و در ذیل آن خرده فرهنگ ها را از یکسو  و از سوی دیگر تهاجم  فرهنگ پایتخت نشینان و عدم توفیق رسانه های استانی به ویژه صدا و سیما در پاسداشت و ترویج خرده فرهنگ ها  و در اینجا فرهنگ دیرین بختیاری ، این گونه همایش ها نقش و تاثیر بسزایی در حفظ و ترویج و تعمیق  فرهنگ در مناطق و شهرهای مختلف خواهد داشت.   

    فیض ا... طاهری اردلی دبیر همایش بیان داشت ؛ دومین همایش بزرگداشت روز اردل به همت شورای اسلامی و به ویژه شهردار ساعی اردل و دبیرخانه دائمی با در نظر گرفتن تمهیدات و جلسات متعدد ، با اهداف : پاسداشت میراث معنوی  و تاریخی ، تعمیق هنجارها و ارزشهای اسلامی ، ملی و قومی ، آداب و سنن ، زبان مادری ، پوشاک فاخر بختیاری و معرفی چهره های فرهنگی ، مذهبی ، بزرگان و کلانتران ، حکومتگران ، سرداران شهید و... ،معرفی  و تجلیل از چهره های فرهیخته علمی و دانشگاهی ،ایثارگران رزمنده ، ورزشی و فرهنگی و هنری و... ، گذری به تاریخ کهن این دیار با سبقه 11 هزار ساله زیست بشری ، وجود آثار و محوطه های باستانی ، ایجاد مودت و برادری ، همدلی و گوگری بین شهروندان و...  به دلیل شرایط نامساعد جوی و تغییر تاریخ برگزاری در روز 12 اردیبهشت ماه همزمان با نیمه شعبان ، ولادت پرخیر و برکت حضرت حجت(عج) در پارک کوهستانی دزپارت اردل برگزار گردید.

   در واقع هشتم اردی بهشت روز اردل نامگذاری گردید که مناسبت آن  یاد آور سالروز ، دیدار پیشگامان انقلاب اسلامی شهر اردل  در روز ۸ اردیبهشت ماه ۱۳58 در مدرسه علوی با حضرت امام خمینی(ره) است -  شایان ذکر اینکه قبل از این دیدار نیز تعدادی از شهروندان به همراه دیگر بختیاری ها شهرستان، در روز۲۷ / بهمن/ ۵۷  در دیدار تاریخی بختیاری ها با امام خمینی نیز حضور داشته اند همچنین قرابت و همریشگی فرنام "اردل"  با واژه " ارد ،  اردی بهشت  و زیبایی بی نظیر اردل در فصل اردیبهشت ، تاریخی بودن  فرنام اردل (سر زمین پاک ) آرادل (سرزمین پاک منسوب به عقاب)، اردی ، اردیبهشت آباد ، اردل بهشت آباد  مبتنی بر نظریه پژوهشگران ، باستان شناسان و زبان شناسان در خصوص واژه  و اسم مکان ایلامی ، الیمایی ، پهلوی و... اردل  و... همگونی با فصل اردی بهشت.بهترین بهانه  و متناسب ترین زمان برای نامگذاری روز اردل و برگزاری همایش بود.

شایان ذکر اینکه اردل به فتح اول و ثالث از دير باز يكي ازمناطق مسكوني و ييلاقي طوايف بختياري است. در خصوص وجه تسميه اردل ، با مراجعه به مستندات تاريخي مي بينيم  كه لفظ اَر ، اَرد ، اُردی ، اربهشت ، اردي بهشت آباد و در نهايت اردل بهشت آباد  همواره با هم بوده و همراهی این دو حرف، مبین  پيوستگي گستره جغرافياي اين دو مكان در ادوار گذشته و حتی هم اکنون می باشد. دکتر فریدون خواجه ، زبان شناس که تحقیقات زیادی در خصوص نام های مکان نموده است در خصوص اصالت کلمه اردل اعتقاد دارد، اردل واژه ی پهلوی است و اردل بهشت آباد را (ارته بهشت) به معنی برترین پاکی و پاک ترین جا و هردو را یک نام و یک مکان می داند که جدایی آن به مرور صورت گرفته است. دکتر صدیقی باستانشناس در ترجمه کتیبه ایلامی شوتروک ناخونته (پادشاه ایلام ، حاکم آیاپیر) با ذکر محلهای متعدد بین آنزان (ایذه)  تا سرحدات اصفهان  و نیز ترجمه و موقعیت یابی250 محل و نقطه باستانی ، بعد از سرصحرا (مابین ایذه و دیناران) "آرادل" ( سرزمین کوهستانی مقدس منسوب به عقاب ) را اردل می داند. برخی نیز آنرا از ساخته های اُرد پادشاه اشکانی  و بر گرفته از اسامی مکان  الیمایی  و منسوب به شاهزاده الیمایی دانستند. (ایلبگی،35) ، در تقسیمات تاریخی  محدوده شهرستان ناحیه ای از بلاداللور و ایالت جبال محسوب می شود. در اسناد دوره  صفویه تا  پهلوی مکتوبات ، بنچاق ها ، ذکر مکانها ، نقشه ها و احکام صادره جهت حکام محلی به نامهای پشتکوه ، پسکوه بختیاری به اسامی اردل اشاراتی شده است. مرکز این شهرستان تاریخی در تمام نقشه های قدیمی (عثمانی ، صفوی ، قاجار ، انگلیسی و آلمانی گذشته) به شکل اردی ، اردا و اردل ثبت شده است (قربانی ،1380 ،7).

اردل در طول جغرافيايي پنجاه درجه و پنجاه دقيقه شرقي و عرض سي و دو درجه شمالي قرار دارد. اردل در كوهپايه شمالي سلسله كوه سوخته ودر جنوب کوه زرد در كنار دشتي نسبتاً وسيع و حاصلخيز كه از سه طرف منتهي به بستر رودخانه هاي سبزكوه ، بازفت و بهشت آباد (سرچشمه هاي كارون)مي باشد قرار دارد. وجود  چشمه قنات هاي دامن كوه هاي شمالي(بنه وارها) ، قناتهاي تاريخي مورحمزه ، سرمور ، خيريه ، خان و... ، سيستم آبرساني تنبوشه( لوله هاي سفالي) در محوطه هاي مسكوني و آثار تاريخي كهن(تُل مُهره  با قدمت 5000 هزارساله ، محوطه باستانی ساسانی دره دراز و دره قلعه ...) همچنين  وجود پنج بردگوري 3000 ساله تنگوله ، چشمه بيد ، بردگوري چشمه بردگوري ، بردبردون و بردگوري تِلِ پير  كه در جنب شاهزاده عزيز ( در محل قبرستان تاريخي شهر قرار داشت و بواسطه قرار گرفتن در محوطه مسکونی از بين رفت) نشان از موقعيت خاص آن در ادوار مختلف  دارد كه اهميت آن بيشتر  بخاطر موقعيت جغرافيايي خاص ازجمله كوه هاي سر به فلك كشيده ، دره ها و تنگه هاي عميق ، عبور و تلاقي دو جاده اصلي و تاريخي يعني شاخه ای ازجاده باستاني دزپارت (شوشتر  ايذه  اصفهان) كه با عبور شاخه اصلي (غربي) ازمسيرکاروان سرای شلیل، پل تاریخی دوپلان (گورميزه)  اردل -  بهشت آباد به  تنگه دركش وركش (كارونسراي خان اوي) و همچنين ايل راه (شوشتر شيمبار   بازفت  دشتک  اردل  چغاخور)  از آن مي باشد ، كه همچون جزيره اي از سه طرف با دره هايي نسبتاً عميق كه منتهي به رودخانه ها و از طرفي ديگر توسط رشته كوه شمالي سوخته(زرد) حراست مي شود و از طريق  سه پل تاريخي دوپلان (جاده دزپارت ، ایذه ، میانکوه)، پل ملك (دیناران) و بهشت آباد(بازفت ، دشتک) اين راه ها به اردل  متصل مي شدند. كه مجموع اين عوامل  باعث گرديد تا اردل به عنوان محل تلاقي اين دو راه از اهميت خاصي برخوردار و به تبع از دير باز مورد توجه قرار گيرد.

      براي اولين بار بصورت مكتوب در قرن سوم ابن خرداد  و قدامه ابن جعفر در شرح مسير جاده دزپارت و بعد از آن  در قرن هشتم ابن بطوطه سياح معروف كه در دوره اتابكان لر از سمت مالمير(ايذه) وارد منطقه شد نيز در سفرنامه خود از این منطقه  به نام هاي  اربهشت ، ار؟بهشت ، ارد بهشت ، اردي بهشت ( اردل بهشت آباد) اشاره نمودند. (موحد ، 1362 ، 212) . محلی به نام  کارونسرا و زاویه ای منسوب به اتابکان در پایین تر از امامزاده  و پایین دست مسجد جامع وجود داشت . که هم اکنون منازل مسکونی بجای آن ساخته شد. کریم نیکزاده حسینی به زیارتگاهی به نام باباشیخ (باباشیخعلی ، بوشخالی) در اردل اشاره می کند و او را از باباهای قدیمی می داند که در این حدود به ریاضت و تدریس مشغول بوده و...

    در عهد صفویه اردل جهت جلوگیری حفاظت از جاده تاریخی دزپارت  که خوزستان را به فلات مرکزی از مسیر ایذه ، پل مروارید ( ساخته شده توسط صفویه) شلیل ، مشایخ ( پل باستانی دوپلان) ، اردل ، (گدار و پل بهشت آباد)  ، تنگه درکش ورکش به گردنه رخ  وصل می کرد به عنوان  مركز آموزش و استقرار قسمتي از ساخلو سپاه صفوي  گردید . درج وقوع زلزله دراین منطقه در متون صفوی با ذکر نام اردل . تامین ذغال پایتخت صفویه جهت سوخت و کارگاه های ذوب فلزات  از این منطقه(نابودی جنگل پشتکوه از سبزکوه تا دوآب صمصامی از این زمان آغاز گردید) در این برهه از زمان مریدان طریقه حیدری (شاه حیدر) در منطقه دارای جایگاه بوده اند.

   در اقوال مردم آمده است حمله ی اشرف و محمود افغان به پشتکوه با مقاومت مردم مواجه و موفق به ورود به این منطقه نگردید. حضور قسمتی از اردوی نادر در روستای سرپیر دشتک و عبور از بهشت آباد ، اردل و مشایخ و میانکوه جهت فتح دژ بوگر و سونک و کوچ و تخلیه  بختیاریهای بندانانی باب از منطقه نیز گزارش شده است.

در دوره حاکمیت حکومتگران دورکی باب در منهی الیه دشت اردل و مشرف بر گذرگاه استراتژیگ پل باستانی دوپلان  جایگاهی ( دژ یا محل نگهبانی؟) خلیل خان (محتملا عبدخلیل خان حاکم وقت بختیاری ، محال اربعه) از اولین ردپای حکومتگران دورکی باب در پشتکوه ، سپس سند کوهمالی علی صلح خان  بر پشتکوه وشواهد و قرائنی از حضور  ابدالخان ، حبیب ا... خان ، الیاس خان ، جعفرقلی خان در منطقه به وفور دیده می شود. اما نگاه و توجه به اردل در دوره معاصر از حبیب ا... خان آغاز و در زمان کلبعلی خان و بواسطه دوستی و اتحاد طوایف مستقر در اردل با وی (تیره هایی از بابادی گاشه و دینارونی باب و...)  و همراهی آنان در جنگ نه هزار ، اردل به عنوان یکی از کانون های حکومتگران بختیاری تبدیل میشود. اردل به عنوان ملک دورکی پس از اختلاف بین فرزندان جعفرقلی خان با کلبعلی خان از املاک اولاد جعفرقلیخان و بعدها محل استقرار امامقلی خان (حاج ایلخانی) قرار می گیرد.

   اردل در دوره قاجار به عنوان یکی از مراكز با اهمیت سردسير بختياري  ، بازار فصلي و مركز خريد و فروش و تبادل كالا و فرآورده ها و دستبافته هاي منطقه ، في مابين ساكنان و عشاير با پيشه وران اصفهاني بوده است. قلعه ، حمام ، باغ ، کاروانسرا و تكيه ايلخاني ، برج هاي نگهباني و... از بناهاي اين دوره مي باشند. در زمان امام قلي خان حاج ايلخاني  كه به گواه تاريخ انساني  معتدل الخلق و خوشفكر بود. با ايجاد كارگاه قالي بافي (قالي خانه) با بيش از 50 دستگاه دار قالي در ضلع غربي باغ خان بازار فرش بختياري را رونق بخشيد.اين فرش ها توسط زنان و دختران اين ديار بافته و در اصفهان به فروش مي رفتند. همچنين او در خصوص رواج و ترويج اعتقادات و پاسخگويي به مسائل شرعي مردم يكي از معممين حوزوي بختیاری تبار  (حاجی آخوند امید) را راغب به حضور در اردل نمود. ضمن اینکه حضور و ارتباط روحانیونی چون شیخ آقا بزرگ هم در همین راستا در اردل گزارش گردید.  از دیگر اقدامات حاج ایلخانی اهتمام به  بر پايي مكتب خانه و سواد آموزي است . مکتب خانه های ملا الرضا ، آقا گُل ، ملا حسنقلی ، سید علی عسگر ، ملا بهزادناغانی در اردل  به توالی ریشه در درایت او در این زمینه دارد. از اقصی نقاط دور و نزدیک مناطق بختیاری بویژه فرزندان صاحب منصبین و خوانین در این مکتب خانه به سواد آموزی می پرداختند. در اين دوره مراسم عزاداري حسيني و تعزيه خواني به شیوه رایج فعلی رواج پيدا نمود. كتب و ادعيه ها و متون دست نويس زيادي از اين دوره در دست مي باشد. از افراد صاحب نفوذ منطقه در این دوره آخُرق ا... اردلی(عکاشه) که فردی مصلح و ذی نفوذ و مورد احترام خوانین (ایلخانی ،حاجی ایلخانی) و اهالی بود را می توان نام برد.  مردم اين منطقه در بزرگترين تحول تاريخ ايران يعني نهضت مشروطه نقش بسزايي داشته اند و در فتح تهران با قشون بختياري همراه بودند . در شرف شکل گیری نهضت مشروطه بی بی مریم از سورشجان و از طریق تنگه درکش ورکش با عده ای سوار وارد قلعه اردل شد و با فرستادن پیام به بزرگان منطقه آنان را جهت شرکت در اردوکشی دعوت نمود .  ملا نورمحمدرئيسي اردلی ، حاجی هاشم رئیسی ، (كاكا) فرهاد بابادي عكاشه  ،آکلبعلی عکاشه ، ملا مرتضی ، آفتح ا... و آمهدی والی پور (صارم لشگر)، کل حسین اسدی افرادی بودند که در نهضت مشروطه از اردل حرکت  ، پس از حمله به اصفهان تا فتح تهران همراه با دیگر مجاهدین بختیاری حضور داشتند.  از مهمترین تحولات دوره قاجار در اردل  غارت پشتکوه اردل تا دشتک توسط قشقایی ها ، تعقیب و گریر آ علیداد خدر سرخ و حسینقلی خان از چغاخور ، اردل و هفت پیران و در گیری در دوپلان ، ویرانی قلعه اردل بدست اسماعیل خان به پشتوانه سپاه دولتی قاجار(اعزامی از اصفهان) پس از شکست گردنه زره به دست حسینقلی خان و پناه بردن حسینقلی خان و بردارانش به کوه گره را می توان نام برد.

     اولين قانون تقسيمات كشوري مصوبه 33440 مورخ 1321 هجري شمسي تحت عنوان قانون ايالات و ولايات منطقه بختياري را كه تا قبل از آن به عنوان مجموعه اي واحد بود و به وسيله ايلخاني اداره ميشد به چند بلوك تقسيم نموده است. طبق اين قانون بلوك ايذه تحت حاكميت حاكم اهوازوبلوك آخوره (فريدونشهر) داران، گندمان، لردگان، اردل ،  پشتکوه بختیاری دوباره تحت سلطه حاكمنشين اصفهان قرار گرفت. در سال 1316 اردل یکی از بخشهای سردسیری استان اصفهان و فرمانداری سردسیر بختیاری گردید.  سپس  در بهمن1332  تابع فرمانداری کل چهارمحال و بختیاری ، در شهریور 1337 بخش اردل متشکل از مناطق یا دهستانهای : پشتکوه دیناران ، میانکوه ، دوآب ، بیرگان و بازفت جزو  شهرستان بروجن  و در سال 1370 در تقسیمات سیاسی جدید به شهرستان تبدیل گردید.در دوره پهلوي اول به علل سياسي خاص حكومت وقت و سركشي حكام محلي و استقرار تيپ نظامي (سرهنگ نائب شاهقلی)  جهت تخته قاپو و خلع سلاح عشایر وکاستن قدرت خوانین و بعد از آن نیز به واسطه قیام ابوالقاسم خان بختیار  بر علیه دولت مرکزی ، اردل از رونق اجتماعي و سياسي پیشین افتاد  و با تغييراتي همه جانبه اي كه در سيستم اداري و سياسي و اجتماعي و فرهنگي كشور در اين دوره بوجود آمد مرکز اداری جدید منطقه گردید. در اين زمان بود كه  اولين سري سرباز بگيري براي ارتش نوين ، اولين سيستم صدور سجلي (ثبت احوال) ،آبله کوبی (واکسیناسیون) ، اولين  دادگاه سیار در مناطق بختياري از اردل شروع شد.

     در عصر 17 فروردین ماه  سال 1356 زلزله ای به قدرت6 و ریشتر اردل و ناغان و قسمت هایی از منطقه پشتکوه و کیار را لرزاند و موجب تخریب ساختمانها و کشته و زخمی شدن تعدادی ازساکنین گردید و جابجایی شهروندان در دامنه کوه سوخته و بالا دست بافت قدیم  در قالب شهرک موجب تغییر ساختار اردل از بافت روستایی به منظر شهری گردید.

       مردم این منطقه از پیشگامان انقلاب اسلامی سال 75 بوده و از بدو  روی کار آمدن رژیم پهلوی به انحاء مختلف در تقابل با سیاست های این رژیم قرار گرفتند. استقرار تیپ نظامی ، ایجادپاسگاه نظامی ، قیام ابوالقاسم خان ، اعدام و تبعید بزرگانی از منطقه  و... حضور مردم این دیار در بین مخالفین و تظاهرکنندگان شهرهای نقاط کشور مبین این مهم است.  جرقه رسمی مبارزه مردمی  با رژیم در اردل بواسطه تحصیل حوزوی چند تن از جوانان منطقه در دهه 20 در حوزه قم مانند ملا غلامعلی انصاری اردلی و بعد ها حجج اسلام سید اسماعیل موسوی (سرخون) و سید ابوطالب موسوی دشتکی و...  ارتباط تعدادی از مردم با علما  حوزه علمیه اصفهان (حجج اسلام تمنایی و اسماعیلی و...) و حضور مدرسین این حوزه در اردل -  از دهه 40   شروع و در محرم سال 1357 با حضور تعدادی از جوانان تحصیلکرده شهر که در تهران ، اصفهان و شهرکرد مشغول تحصیل بودند ،در قالب شعار بر علیه شاه در مراسم عزادارای شب تاسوعا و عاشورا ودرگیری با پاسگاه اردل به اوج رسید و پا به پای  اقصی نقاط کشور تا روز ورود امام و 22 بهمن ادامه داشت . کمیته های مردمی در نقاط پرجمعیت شهرستان تشکیل گردید. 27 بهمن 1357  تعدادی از مردم اردل و دیگر نقاط شهرستاندر دیدار تاریخی بختیاریها با امام حضورپیدا نمودند .  مردم شهرستان در تمامی فراز و نشیب های انقلاب حضور فعال داشته اند . جوانان غیور و وطن پرست  این سامان چونان نیاکان خود و مانند همیشه ی تاریخ   از اولین گروههای رزمنده ای بودند که بسوی مرزها و میدان جنگ شتافتند . جوانان شهرستان ابتدا در قالب لشکر امام حسین(ع) و نجف اشرف  و بعدها در لشکر و تیپ 44 قمربنی هاشم رشادتهای زیادی از خود نشان داده و شهدای گرانقدری را تقدیم میهن و انقلاب نمودند. سرداران رشیدی چون ،اکبر بابادی و نوروز صالحی سرداران سرافرازی بودند که همراه با دیگر شهید برگ زرینی بر افتخارات دیرینه وطن پرستان این دیار رقم زدند.   

*   *   *

  طاهری اردلی در ادامه گفت : در روز همایش اردل و در جشن با شکوهی که در خور و نام شهر و شهروندان بود ، همه ی شهروندان از دور و نزدیک کنار هم گرد آمدند و در ساعتی خوش گذری بر تاریخ و فرهنگ پر از بودنشان زدند. زن و مرد ، کودک و بزرگ همه با لباس بختیاری نماد هویت و پویایی بختیاری به سمت پارک دزپارت ، زیر کوه زرده با هم تجدید مودت و برادری کردند. و از برنامه ها و نمایشگاهها و سخنانی که گذشته های دور را تا به امروز ، مرور میکرد ، بهره مند شدند . روزی بود که همه را خوشحال و مغرور از بختیاری بودن و اصالتمندی می دیدی.

   برنامه های متنوع با محوریت فرهنگ ، آداب و سنن دیرین بختیاری ، یادآوری نام مفاخر ، کلانتران ، کدخدایان ، ایلخانان ، نام آوران و حکومتگران و سرداران و شهدا . یادآوری و نکوداشت و تجلیل از مفاخر علمی ، دانشگاهی ، ورزشی ، ایثارگری و رزمندگی . سخنان گویشی و پر مغز و دغدغه مند فرهنگ بختیاری امام جمعه محبوب حضرت حجت الاسلام والمسلمین بهرامی دشتکی از مفاخر حوزوی شهرستان . گردان چوقاپوش و حمایل بسته و تفنگ به دست و تحت فرمان فرمانده ی میدان در برابر برافراشته شدن پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران ، قیقاج و حرکات نمایشی سواره نظام بختیاری با کرناکشی مقوم سواربازی توشمال ، نمایش نمادین کوچ ، سخنرانی دکتر کاظمی نماینده حوزه انتخابیه در خصوص نقش و وطن پرستی بختیاریان در طول قرون گذشته تاکنون ، سپس سخنان متفکرانه و شور آفرین دکترکیانی فرماندار فرهنگ مدار با سیری گذرا بر جایگاه شهرستان در تحولات دور و نزدیک بختیاری و نیز اهمیت برگزاری اینگونه همایشها و... شنوندگان را به وجد آورد.  دختران و مادران محجوب مینا پوش اوج نجابت و وقار را در رنگین کمانی از تن پوش بی بدیل بر تن کرده و پا به پا و دوشادوش مردان با صلابت چوقاپوش در این آوردگاه فرهنگی شرکت نمودند . تا فرهنگ سرشار از اصالت خود را به رخ بکشند.   مسافران و علاقمندان و مهمانان غیر بختیاری - از استانهای خوزستان ، کهگلویه و بویراحمد ، اصفهان ، لرستان و تهران که پر تعدادتر از سال پیش حضور داشتند -  نیز به وجد آمده بودند و برای بچه های خود لباس بختیاری خریدند و مفتخرانه با تن پوش زنان و مردان بختیاری عکس می گرفتند . برپایی نمایشگاه فرهنگی جنبی همایش ، شامل غرفه های متعدد سوغات ، صنایع دستی ، غذاهای محلی مملو از جمعیت بود. کارگاههای گلیم بافی و چوقا بافی بازدیدکنندگان زیادی داشت . اردل می رود تا قطبی در چوقا بافی بختیاری شود. خیلی ها در خانه هایشان تمدار چوقا بافی برپاست . مردم ساده و بی آلایش و آرامی  که مشتقانه و غیرتمندانه در حفظ فرهنگ خود کوشایند .

  در همایش دوم نیز از جمعی از فرهیختگان و نخبگان تجلیل به عمل آورد .شمس شریف پور رزمنده و جانباز  با 31 ماه حضور در جبهه ، رضا خلیلی اردلی چهره نخبه فرهنگی ، قرآنی . رضا ظفریان سرچاهی و رضا نصیری اردلی . دانشجوی پزشکی . صادق میراحمدی استاد نخبه دانشگاه ، احسان رئیسی اردلی دارنده چندین مقام کشوری در رشته جود ، مریم نصیری ورزشکار کوهنورد . باقر عالی پور بهشت آبادیشهروند کار آفرین نمونه تجلیل شدگان امسال در همایش بوده اند.

در این همایش جناب آقای مهندس اسماعیلی زاده شهردار  جوان ، اعضای محترم شورای اسلامی شهر ، کارکنان شهرداری ، سعید علیراده ، بهروز سیفی ، علی احمدی ،سجاد خلیلی ،مجتبی نصیری ، رامین خلیلی  ، کارگران فنی و ساعی شهرداری ، دکتر علی انصاری مسئول کمیته نخبگان ،  ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، فرماندهی نیروی انتظامی ، فرمانداری شهرستان ، اداره برق و شهروند خودجوش ، سوارکاران  و متحمل زحمات شده اند تا  دومین همایش روز اردل رقم بخورد.

70 بازدید
رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در اخبار شهرداری
کد خبر: 748
پشتیبانی

شهرداری

وب سایت: www.ardal-sh.ir/

ارسال نظر

کادرهایی که با علامت (*) مشخص شده اند وارد کردن اطلاعات در آنها الزامی می باشد. کد HTML مجاز نیست.

پیوند ها

3333

baraftor

1600960
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
991
3065
13790
1574544
38136
61738
1600960

آی‌پی شما: 54.81.112.7
امروز: جمعه، 01 تیر 1397 - ساعت: 08:04:34

پیش بینی وضعیت هوا

Weather

  • اوقات شرعی
  • نظرسنجی
  • نظرات

شهروند گرامی، از سایت جدید شهرداری اردل راضی هستید ؟

بسیار عالی است - 52.4%
راضی کننده بوده است - 9.5%
متوسط بوده و قابل قبول - 5.6%
اصلا راضی نیستم - 32.5%

مجموع آرا: 126
امکان ارسال نظر براي اين نظر سنجي غير فعال شده است در: دسامبر 12, 2017

پروژه های شهرداری ...

اطلاعات تماس

تلفن : 03834342021

فاکس :03834342493

ایمیل:Info@ardal-sh.ir  

نشانی :چهارمحال و بختیاری - شهرستان اردل - خیابان شهرداری

حالت های رنگی